Het lied van de Wachters

Franz Tunder – “Wachet auf ruft uns die Stimme”
Dietrich Buxtehude – BuxWV 101 “Wachet auf ruft uns die Stimme”
Johann Michael Bach – “Ehre sei Gott in der Höhe”
Christoph Graupner – “Wachet auf ruft uns die Stimme”
Johann Sebastian Bach – BWV 140 “Wachet auf, ruft uns die Stimme”
Het Lied van de Wachters

Het koraal “Wachet auf, ruft’uns die Stimme”, ook bekend als “het lied van de wachters” werd in 1599 gecomponeerd door Philipp Nicolai. De tekst verhaalt over de vijf dwaze en de vijf wijze maagden die ’s nachts uitkijken naar de komst van Christus en maant hen aan om altijd paraat te zijn voor Zijn komst. De melodie werd erg populair in lutherse middens en toch zijn er maar weinig cantaten bekend waarin dit koraal wordt verwerkt. Franz Tunder en zijn schoonzoon Dietrich Buxtehude, Johann Sebastian Bach en Christoph Graupner componeerden gelukkig wél “Wachet auf”-cantaten. En het zijn stuk voor stuk muzikale pareltjes.

Johann Sebastian Bach: “Wachet auf ruft’uns die Stimme” BWV 140

De 27e zondag na Trinitatis is een kerkelijk feest dat maar heel zeer zelden voorkomt in de liturgische jaarkalender. Voor deze allerlaatste zondag van het liturgische jaar schreef Bach zijn cantate BWV 140 “Wachet auf, ruft uns die Stimme”. Anders dan de cantaten voor kerkelijke feesten die elk jaar terugkeerden, kon Bach “Wachet auf, ruft’uns die Stimme” moeilijk hergebruiken en zo werd deze cantate tijdens Bachs verblijf in Leipzig van 1723 en 1750 slechts twee maal uitgevoerd. Maar dat weerhield Bach niet om zijn beste krachten aan deze compositie te wijden. “Wachet auf, ruft’uns die Stimme” is ronduit een van de mooiste cantaten uit zijn hele oeuvre.

De cantate begint met een magistraal openingskoor waarin de sopraanpartij de koraalmelodie zingt, versterkt door de hoorn, het instrument van de torenwachters, die de christenen wakker maken om Christus, de bruidegom bij zijn intrede te begroeten. Maar het is vooral het tweede koraal “Zion hört die Wächter singen”, waarin de koraalmelodie begeleid wordt door een meeslepende tegenmelodie van de violen, die deze cantate beroemd maakte.

Christoph Graupner: een Wereldpremière?

Het scheelde weinig of Christoph Graupner (1683 – 1760) zou de geschiedenis zijn ingegaan als Thomascantor. In 1722 was het stadsbestuur van Leipzig het roerend eens dat Graupner en niet Johann Sebastian Bach in 1722 de betere kandidaat voor de betrekking was. Maar de landgraaf van Hessen, Graupners broodheer, wou zijn hofcomponist niet kwijt en zo werd Johann Sebastian Bach uiteindelijk dan toch cantor.

Graupner was allerminst lui. Hij schreef een immens en zeer gevarieerd oeuvre bij mekaar: 113 symfonia’s, 50 concerto’s, 86 orkestsuites, een tiental opera’s, 36 sonates voor kamermuzikale bezettingen en een groot aantal klavierwerken. En daar bovenop ook nog meer dan 1400 kerkcantates! Slechts weinig van deze cantates werden ooit uitgevoerd, zelfs niet tijdens Graupners leven. Onterecht, vindt BachPlus, want Graupner is een fascinerend componist die vaak hoogst origineel uit de bus komt.

Naar alle waarschijnlijkheid brengt BachPlus een wereldpremière van Graupners cantate “Wachet auf, ruft’uns die Stimme”. Mis deze niet!


Artistieke leiding

Bart Naessens

Zang

Sopraan Griet De Geyter (solo) – Elisabeth Hermans
Alt Bart Uvyn (solo) – Jonathan Deceuster
Tenor Sean Clayton (solo) – Yves Van Handenhove
Bas Tiemo Wang (solo) – Jonathon Adams

Instrumentaal ensemble

Viool 1 Lidewij van der Voort
Viool 2 Gisela Cammaert
Viola Kaat De Cock
Cello Bernard Woltèche
Violone Frank Coppieters

Hobo 1 Marcel Ponseele
Hobo 2 Frauke Elsen
Hobo 3 Dymphna Vandenabeele

Klavecimbel Bart Rodyns
Organo Bart Naessens


Za 24/11/18 20:15
Hervormde Kerk, Dorpsdijk 65, Rhoon (NL)
Zo 25/11/18 11:30
Jezuïetenkapel, Pontstraat 7, Aalst
Zo 25/11/18 16:00
Sint-Baafskerk, Sint-Bavostraat 5, Aardenburg (NL)