Back to Bach

Johann Michael Bach – “Ach bleib bei uns, Herr Jesu Christ”
Georg Böhm – “Mein Freund ist mein”
Johann Michael Bach – “Liebster Jesu, hör mein Flehen”
Johann Sebastian Bach – BWV 6 “Bleib bei uns, denn es will Abend werden”

Johann Sebastian Bach (1685-1750) was zich erg bewust van het muzikale gewicht van zijn familie. Met zijn encyclopedische geest – daarvan getuigen werken als “Die Kunst der Fuge” of het “Wohltemperierte Klavier” – noteerde hij zijn musicerende verre of dichte familieleden nauwgezet in een stamboom en verzamelde ijverig hun composities. De religieuze composities van de oudere Bachs vormen een bloemlezing van de verschillende varianten van de kerkcantate voor Johann Sebastian.

Johann Sebastians verre oom Johann Michael Bach (1648-1694) is rijkelijk vertegenwoordigd in dat “Altbachischen Archiv”. Hij was de vader van Bachs eerste vrouw Maria Barbara Bach en zou, post mortem, zijn schoonvader worden. Ach bleib’ bei uns, Herr Jesu Christ,voor vier solostemmen, strijkers en continuo is een motetcantate die bestaat uit een opeenvolging van koorwerken met een tekst geïnspireerd door het verhaal van de Emmaüsgangers, die hun medereiziger Christus vroegen steeds bij hen te blijven.
Liebster Jesu, hör mein Flehen is totaal anders qua opzet. Met solistische dialogen tussen de Kanaänitische vrouw, Christus en zijn leerlingen is deze cantate een kleine religieuze opera-in-kiem.

Georg Böhm (1661-1733) wordt door Carl Philipp Emanuel Bach de “Lüneburgische Lehrmeiser” van zijn vader genoemd. Met solistische aria’s en recitatieven ademt zijn cantate Mein Freund ist mein de Italiaanse opera-invloed van de vroege 18e eeuw uit. De anonieme tekst is losjes geïnspireerd op het Hooglied en bezingt de verbondenheid van de gelovige ziel met Christus die de dood overwint.

Motetcantate, koraalcantate, dialoogcantate, Italiaanse “opera”-cantate… in zijn jeugd leert Johann Sebastian Bach al deze gedaanten van de kerkcantate kennen en als geen ander beheersen. Met zijn eigen omvangrijke cantaten-oeuvre zal hij de belangrijkste bijdrage aan dit genre leveren. Met de cantate Bleib bei uns, denn es will Abend werden BWV 6 (1725) zet Bach punt achter drie jaar koortsachtige arbeid waarin hij de ene meesterlijke cantate na de andere schreef. Voortaan zal hij het wat rustiger aanpakken, minder nieuwe cantates componeren en vaker putten uit zijn eigen vroegere werken en dat van zijn illustere familieleden die tenslotte toch het keurmerk van zijn familie droegen.

Of Back to Bach als het ware.


Artistieke leiding

Bart Naessens

Zang

Sopraan Griet Degeyter (solo) – Elisabeth Hermans
Alt Clint Van Der Linde (solo) – Kerlijne Van Nevel
Tenor Sean Clayton (solo) – Yves Van Handenhove
Bas Drew Santini (solo) – Arnout Malfliet

Instrumentaal ensemble

Viool 1 Elise Van Der Wel
Viool 2 Marrie Mooij
Viola Kaat De Cock
Cello Thomas Luks
Violone Elise Christiaens

Hobo 1 Dymphna Vandenabeele
Hobo 2 Frauke Helsen
Oboe da Caccia Marcel Ponseele

Organo Bart Naessens

Zo 10/02/19 11:30
Jezuïetenkapel, Pontstraat 7, Aalst
Zo 10/02/19 16:00
30CC/Predikherenkerk, Onze-Lieve-Vrouwstraat, Leuven