Seizoensbegin met Cimarosa

Bachplus opent het seizoen 2016-17 met… een requiem. Geen angst, Bachplus is nog steeds in goede doen en welgezind. Op zaterdag 10 september starten we met een (besloten) concert voor de vzw “Cimarosa”. Deze vereniging organiseert kwaliteitsvolle culturele groepsreizen om de kennis en liefde voor muziek op een boeiende en aangename manier onder vrienden te delen. Net wat ook Bachplus beoogt. Beide partijen vonden het een goed idee om op dit concert ook enkele werken van de naamgenoot van de organiserende vzw te programmeren.

Vermits dit programma op de cantatezondag van 11 september (nine eleven) integraal wordt hernomen, lijkt het ons een aanleiding om Cimarosa’s requiem te programmeren. Dit doet ons nog even stilstaan bij de aanslagen van 15 jaar geleden, jammer genoeg nog steeds een actueel gegeven.

© Lieven Gouwy

Cantate op zondag

De Italiaan Cimarosa, die één jaar voor Bachs dood, in 1749, geboren werd, is de complete tegenpool van Bach: een rondreizend operacomponist, vol politiek engagement die als revolutionair ternauwernood aan de doodstraf zal ontsnappen. Cimarosa’s muziek is doordrongen van het laat-barokke Napolitaanse belcanto dat ook Bach best kon smaken. Hij componeerde zijn “Requiem” in alle haast in 1787. Verwacht geen angstaanjagende passages à la Mozart, maar wel een ingetogen droefheid verklankt in oorstrelende melodieën. Het hoboconcerto van Cimarosa behoort, samen met dat van Bach tot de hoogtepunten van het repertoire voor dit instrument. Dat is meteen ook de reden waarom Cimarosa en Bach op cd’s met “the best of oboe-concerto’s” vaak naast mekaar opduiken.

In BWV 138 “Warum betrübst du dich mein Herz” geeft Bach een staaltje van zijn grenzeloze fantasie in het verwerken van koraalmelodieën. In het openingskoor combineert hij een koraal met een aria én een recitatief in dialoogvorm.

Ook in cantate BWV 13 “Meine Seufzer, meine Tränen” speelt het koraal een cruciale rol. Dit werk is een smeekbede om de troost van God die, voorlopig nog, uitblijft. De bezetting is wel heel apart: naast de strijkers en een oboe da caccia ook twee blokfluiten. De slotaria’s “Ächzen und erbärmlich Weinen” is met zijn vreemde melodie van een haast ondraaglijke intensiteit.

© Lieven Gouwy

Motetten
 

Eind september hebben we het genoegen Bachs motetten nog eens te kunnen uitvoeren. In mei hebben we dit programma reeds op 5 prachtige locaties gebracht, zoals in de imposante abdijkerken van Grimbergen en Ninove. Voor wie er toen niet bij kon zijn, is het een mogelijkheid om deze keer wel het concert mee te maken.

Ook nu kunnen we weer op 2 mooie historische plekken terecht. Op vrijdag 30 september voeren we de motetten uit voor onze vrienden van Rhoon in hun Hervormde Kerk. Wie het liever wat dichter bij de deur zoekt, kan de dag nadien afzakken naar de landcommanderij Alden Biesen. Daar is BachPlus uitgenodigd om in het festival Barokfest te concerteren. Dit festival rond barokmuziek is ondertussen aan zijn tweede editie toe. En we zijn in het kasteel ook geen vreemde aan huis: reeds enkele malen mochten we daar de Johannespassie uitvoeren, een samenwerking met de plaatselijke Bach Academie. Dat wordt een aangenaam weerzien.

© Lieven Gouwy

Meer info…

Zondag 11/09/16 – Cantate op zondag – Aalst/Aardenburg
Vrijdag 30/09/16 – Motetten -Rhoon (NL)
Zaterdag 01/10/16 – Motetten – Alden Biesen (Barokfest)


 

Reacties zijn afgesloten