Vr 30/09/16

Motetten

Motetten van J.S. Bach

“Daar kunnen we nog wat van leren”, zei Mozart toen hij voor het eerst het motet ‘Singet dem Hernn’ hoorde in de Thomaskerk in Leipzig. En of hij gelijk had, de motetten van Johann Sebastian Bach zitten van zin tot zin en woord tot woord vol muzikale verfijning en compositorische spitstechnologie.

Motetten zijn religieuze composities voor meerstemmig koor waarin geen afzonderlijke instrumentale partijen voorzien zijn. Als er toch instrumenten mee spelen, ondersteunen ze gewoon een of andere vocale partij. Dat betekent dat je als luisteraar met de neus gedrukt wordt op de essentie van de compositie: de kracht van de Bijbelse tekst en de geraffineerde retoriek waarmee Bach die teksten als een erudiet prediker in toon zet.

Momenteel zijn er slechts zes motetten met zekerheid aan Bach toegeschreven (BWV 225-230). In Bach’s tijd waren motetten immers een verouderd genre en uitvoeringen voorbehouden voor zeer ernstige plechtigheden, zoals begrafenisplechtigheden van vooraanstaande burgers. Bach neemt dit oude genre op en brengt het tot een ongekende graad van perfectie en complexiteit en vooral… tot een waar feest voor het oor.

Artistieke leiding:       Bart Naessens
Zang:
  • Sopraan 1: Amaryllis Dieltiens (solo) – Elisabeth Hermans
  • Sopraan 2: Griet De Geyter (solo) – Sarah Van Mol
  • Alt: Bart Uvyn (solo) – Kerlijne Van Nevel – Jonathan De Ceuster
  • Tenor: Stefaan Vandenbroucke (solo) – Yves Van Handenhove – Govaart Haché
  • Bas: Joris Derder (solo) – Tiemo Wang – Arnout Malfliet
Organo:       Korneel Bernolet

Locatie: 

Hervormde Kerk, Dorpsdijk 65, Rhoon – NL (20:00h)

 
Ticketinfo

Nog geen reacties

Geef een reactie