Zo 11/09/16

De troost van muziek

• Requiem aeternam – Domenico Cimarosa
• BWV 13 – Meine Seufzer, meine Tränen
• Oboe concerto – Domenico Cimarosa
• BWV 138 – Warum betrübst du dich mein Herz

De thematiek van leven en dood heeft doorheen de hele muziekgeschiedenis tal van componisten geïnspireerd tot de mooiste creaties. Inherent aan het leven zijn het de momenten bij uitstek die leiden tot reflectie, poëtische mijmeringen en zoete nostalgie. Vandaar dat we het nieuwe seizoen inluiden met treurende doch ook hoopgevende en berustende muziek die ons meeneemt in onze zoektocht naar het ultieme esthetische. Net op 11 september, 15 jaar na het drama in NY, leek ons deze keuze van thematiek terecht. Stilstaan bij leven en dood.

We bijten de spits af met een selectie uit het oeuvre van de Italiaanse laatbarokke componist Domenico Cimarosa. Zijn onbekende ‘Missa pro defunctis’ en een vertolking van de bouwstenen van wat later bekend werd als ‘zijn’ hoboconcerto bieden een interessante ‘plus’ voor het openingsconcert van ons seizoen. Vooral bekend omwille van zijn indrukwekkend opera-oeuvre willen we deze figuur op een andere manier laten horen. Een streling voor het oor.

‘Meine Seufzer, meine Tränen’ (BWV 13) is Bachs meest jammervolle en smartelijke cantate uit zijn ganse oeuvre. Een niet aflatend geweeklaag weet hij bijzonder pakkend te toonzetten met onopgeloste dissonanten en zeer schrijnende harmonieën. Tranen, zuchten, klagen, kreunen, … En toch die immer doorschemerende bovenmenselijke Schoonheid.

Geschreven tijdens zijn eerste ambtsjaar in Leipzig getuigt de cantate ‘Warum betrübst du dich, mein Herz’ (BWV 138) van Bachs zoektocht naar nieuwe compositorische manieren en experimenten. Hij toonzet een een stuk uit de ‘Bergrede’ waarin Jezus de gelovige uitnodigt zich niet te bekommeren om de alledaagse dingen, maar te vertrouwen op God. Niettegenstaande we initieel een zelfde sfeer krijgen zoals in BWV 13, kent deze cantate de gebruikelijke kentering en stelt Bach de tegenstellingen vrees/hoop, bezorgdheid/troost en bekommernis/vertrouwen op een duidelijke manier tegenover elkaaar en weet hij dat ook te verklanken.

Artistieke leiding:     Bart Naessens
Zang:
  • Sopraan: Amaryllis Dieltiens (solo) – Elisabeth Hermans
  • Alt Clint Van der Linden (solo) – Helen Cassano
  • Tenor: Sean Clayton (solo) – Yves Van Handenhove
  • Bas: Tiemo Wang (solo) – Kai-Rouven Seeger
Orkest:
  • Viool1: Annelies Decock
  • Viool2: Elise Van Der Wel
  • Viola: Marc Claes
  • Cello: Thomas Luks
  • Violone: Hendrik-Jan Wolfert
  • Hobo 1: Vinciane Baudhuin
  • Hobo 2: Mathieu Loux
  • Flauto dolce 1: Koen Dieltiens
  • Flauto dolce 2 / Cembalo: Dimos de Beun
  • Organo: Bart Naessens

Locaties: 

Jezuïetenkapel, Pontstraat 7, Aalst (11:30h)

Sint-Baafskerk, Sint-Bavostraat 5, Aardenburg – NL (16:00h)

 

Ticketinfo

 

Nog geen reacties

Geef een reactie