Aangestoken door de orgelmicrobe in de klas van Chris Dubois aan het Brugse Conservatorium, studeerde Bart Naessens aan het Lemmensinstituut te Leuven bij prof. Luc Ponet. In zijn klas leerde hij niet enkel te focussen op het orgelspel an sich, maar een breed georiënteerde focus te creëren, het muzikale spectrum te verwijden en een basisrespect te hebben voor de intrinsieke schoonheid en de bijzonder diepgaande kracht van Kunst en het Schone. Een en ander bracht hem na een aantal jaar in Parijs waar hij zijn specialisatiediploma orgel (de zgn. Prix d’excellence) behaalde in het teken van ‘Franse symfonische orgelmuziek’ met grootste onderscheiding en felicitaties van de jury.
In mei 2007 studeerde hij af voor klavecimbel bij Kris Verhelst en in september 2008 behaalde hij met glans zijn Masterdiploma orkestdirectie in de klas van Edmond Saveniers. Hij volgde masterclasses bij o.a. Roland Börger (orkestdirectie), Ben van Oosten, Ludger Lohmann, Louis Robillard, Leo Van Doeselaar, Menno Van Delft, Trevor Pinnock, Skip Sempé, … Sedert het najaar 2011 is hij doctorandus aan de KU Leuven met een studie omtrent de uitvoeringspraktijk-gerelateerde consequenties van de inzetbaarheid van het ‘claviorganum’.
Barts muzikale activiteiten spelen zich op vele verschillende terreinen af. Enerzijds is hij een bijzonder gerespecteerd en gewaardeerd continuospeler (mede door zijn jarenlange studie van de ‘oude muziek’ en de correcte historische uitvoeringspraktijk ervan), anderzijds wordt hij zowel solistisch als in kamermuziekverband gezien op concertpodia in binnen- en buitenland met de meest uiteenlopende repertoires, gaande van vroege polyfonie tot creaties van hedendaagse componisten. Daardoor heeft hij het voorrecht nu al op jonge leeftijd met de meest vooraanstaande musici en gerenommeerde ensembles en orkesten te mogen musiceren en door hen uitgenodigd te worden, zoals o.m. Ensemble Explorations, Zefiro Torna, Il Gardellino, Collegium Vocale Gent, Vlaams Radiokoor en –orkest, De Nederlandse Bachvereniging, Currende (consort), Koor en orkest van de Koninklijke Muntschouwburg, La Hispanoflamenca, enz…
Sinds 1999 is Bart titularis-organist aan de Sint-Gilliskerk te Brugge. Zijn pedagogische activiteiten spelen zich af aan de academie van Blankenberge en aan de Kunsthumaniora van het Lemmensinstituut te Leuven waar hij orgel en klavecimbel doceert. Daarnaast is hij sedert september 2012 clavecinist-begeleider aan de Franstalige afdeling van het gerenommeerde Koninklijk Brussels Conservatorium en van de oude muziekafdeling van het Lemmensinstituut.
Bart legt zich steeds meer toe op het dirigeren en wordt regelmatig bij diverse koren en orkesten als gastdirigent gevraagd. Zo is hij voor een aantal producties repetent en dirigent bij het Vlaams Radiokoor. Daarnaast is hij artistiek leider van het Roeselaars Kamerkoor waarmee hij vooral het minder bekende en minder uitgevoerde repertoire voor Kamerkoor wil exploreren op een eigenzinnige, diep muzikaal geïnspireerde manier.
Recentelijk wil hij zijn inzichten en passies een eigen invulling geven. Mede daardoor richtte hij in 2007 samen met zijn vrouw Amaryllis Dieltiens het ensemble Capriola di Gioia op waar ze op een originele en geaffecteerde manier willen focussen op de uitvoeringspraktijk van het barokke repertoire. In 2010 werd een lange droom bewerkelijkt door de oprichting van het ensemble BachPlus, waar hij samen met Elisabeth Hermans een podium wil creëren voor de uitvoering van het (cantate)repertoire van JS Bach en zijn tijdgenoten. Dit project vertaalt zich momenteel in een bijzonder succes in binnen- en buitenland en weet menig melomaan te bekoren door hun originele en unieke aanpak van het Bachoeuvre. Hij is verder ook stichter-dirigent van het orkest X-travaganza waar hij reeds op (inter)nationale podia kon beluisterd worden in tal van uiteenlopende producties.